14 Mayıs 2017

,

Filistin’de Bir Çocuk

Naci Ali, Lübnan’ın güneyinde bulunan Sidon şehrindeki Aynu’l Hilve mülteci kampında büyüdü. Ondaki çizim yeteneğini ilkin Filistinli şair Gassân Kenefâni ellilerin sonunda keşfetti. Ali, kamptan ayrılıp Kuveyt’e gitti ve burada yaklaşık on yıl kaldı. Otuz yıllık kariyeri boyunca karikatürleri Kahire’den Beyrut’a, Londra’dan Paris’e, birçok yerde çıkan gazetede yayınlandı.
Bağımsız bir isim olarak Naci Ali, sıradan Araplara hitap etti ve onlar adına konuştu. Başvurduğu hiciv sertti, sembolizme yaslanan karikatürleri ona büyük bir şöhret kazandırdı. Herkesin bildiği Hanzala’sı ile Ali İsrail işgalini, bölgedeki rejimlerin yozluğunu ve çürümüşlüğünü, Filistin halkının çilesini anlattı. Bu türden çalışmaları yüzünden epey düşman kazandı ve ona “Filistinli Malcolm X” denildi.
“Hanzala karakteri o günlerde doğdu. Genç, yalınayaklı bu çocuk, benim çocukluğuma ait bir sembol aslında. Hanzala, benim Filistin’i terk ettiğim yaşta, bir anlamda ben bugün o yaştayım ve Filistin’de çocukken gördüğüm her çalıyı, her taşı, her evi, her ağacı onunla anımsıyorum. Hanzala karakteri, kendimi ne zaman halsiz hissetsem veya görevimi göz ardı etsem, ruhumu koruyan bir tür ikona. O çocuk, alnıma serpiştirdiğim, dikkatimi toplamama yardım eden, hatadan ve bir şeyleri kaybetmekten beli alıkoyan bir avuç su. O, pusulanın her zaman Filistin’i gösteren kızıl ibresi. Burada bahsini ettiğim Filistin sadece coğrafî bir yer değil, Filistin derken insanlığa ait bir olgudan bahsediyorum. O pusula, ister Mısır’a, ister Vietnam’a isterse Güney Afrika’ya yerleştirilsin, hep Filistin’i gösteriyor. Filistin, adil bir davaya dair bir sembol.” [Naci Ali, Radwa Aşur’la sohbetinden]
Joe Sacco

0 Yorum: