Siyah hareketin genç lideri Steve Biko beyaz
üstünlükçülüğünü ve ırk ayrımcılığını eleştiren önemli bir isimdi. Rohith ise
sağcı Hindu örgütü RSS [Ulusal Vatansever Örgütü], ABVP [Tüm Hindistan Öğrenci
Konseyi] ve iktidara bağlı kimi kurumların brahmanların üstünlüğünü savunan
yapılarla ideolojik bir mücadele içerisindeydi.
Steve Biko’nun vefatı gençlerin bir araya gelip
ırk ayrımcılığına karşı yapıların şemsiye örgütü Birleşik Demokratik Cephe’yi
[UDF] örgütlemesini sağladı. UDF bayrağı altında siyah bilinci ideolojisinden
ilham alan yeni liderler seksenlerdeki mücadelede ve doksanların başındaki
kurtuluşta ulusa öncülük ettiler. Eğer Hindistan’da da benzer bir yapı
kurulursa ve bu yapı tüm ülkeye yayılırsa, bugün sistem dâhilinde her Dalit
öğrencinin çektiği çileyi ve toplumsal dışlanmayı azaltmayı başarabilirse,
Rohith Vemula’nın anısı da layıkıyla onurlandırılmış olacaktır.
Rohith’in vefatı son dönemlerde Hindistan
toplumunun yakalandığı hastalığın bir semptomudur. Hindu sağcılarla bağlantılı
güçler devleti ve iktidarı kendi malları olarak görmekte, insanların düşünme,
düşüncelerini ifade etme ve kimi görüşlere katılmama özgürlüğünü ortadan
kaldırmaya çalışmaktadır. Bu sağcıların arkaik, patriarkal, ayrımcı ve dışlayıcı
dünya görüşlerine uymayan herkes “millet karşıtı” ve “gayrimillî” olarak
damgalanmaktadır. Bu terimler boştur, duygusaldır ve her türden yoruma açıktır,
ayrıca tümüyle somut bir halk kütlesinden çok soyut bir varlığa atıfta
bulunmaktadır. Biri çıkıp halk için toplumsal, ekonomik ve politik adaletten
bahsetse derhal gayrimillî ilân edilmektedir.
Steve Biko’nun katilleri ikinci derece kanıtlar ve
fotoğraflara dayalı kanıtlara rağmen hiçbir zaman açığa çıkartılmadı. Irk
ayrımcısı sistem öylesine duygusuz, öylesine kibirli ve adaletten uzaktı ki bu
meseleden bir an önce kurtulmayı düşündü. Böylesi bir olaya karşı hassasiyet
geliştirmenin ve adaleti tesis etmenin korkaklık alameti olduğuna kanaat
getirdi. Bugün aynı şey Rohith vakası için de geçerlidir.
Rohith için eylemler yapan öğrencileri gören
başbakan Rohith’in vefatının yol açtığı acıya cevap olarak hemen bir tür
sembolizme başvurdu ve onun soyut bir yapıyla ile ilişkili, üzerinde durulması
gerekmeyecek biri olarak andı. Genel manada bu olayın bir Dalit meselesi olduğu
iddia edildi. TV kanallarında, gazetelerde ve sosyal medyada Rohith’in
kimliğine karşı saldırılar gerçekleştirildi ve o bir kez daha öldürüldü.
Tüm Hindistan genelinde öfkeli Dalit öğrenciler
eğitim sisteminde Dalit gençlerine karşı kökleri derinde olan yoğun bir
ayrımcılığın tatbik edildiğini söylüyorlar. Bu öğrenciler artık kendilerini
Rohith Vemula ile tanımlıyorlar. Öğrenci eylemleri, hakkını savunan ve mağdur
edilmiş Dalitler arasında yeni bir gençliğin ortaya çıktığının bir göstergesi.
Bugün Dalit öğrenciler devlete yakın öğrenci
örgütlerinin kendi isteklerinin dillendirilmesine imkân vermeyeceklerini,
kendilerine asla alan açmayacaklarını anlıyorlar. Onlar kendi göbeklerini
kendileri kesecekler, kendi yollarını kendileri açacaklar ve liberallerin
merhametine muhtaç kalmayacaklar.
Dalit gerçekliği ile ilgili yeni bir sözlükçe
oluşturmanın ve bu cemaati güçlendirmenin vaktidir. Hindistan’daki zalim
toplumsal sisteme karşı verdikleri mücadelede onların Güney Afrika’da dile
dökülmüş olan siyah bilinç gibi alternatif bir anlatıya ihtiyaçları vardır.
Bu anlatı, Güney Afrika’da olduğu gibi, onların
özgürleşme yolunda ilk adımları atarken birer Dalit olarak tanımlanmasını
sağlayacaktır. Onlar artık kendilerine aşağılık varlık damgası vuran kast sistemini
kullanan tüm güçlere karşı mücadele etmeye başlamışlardır. Bu gençler birer
mağdur olma hâlinin devam etmesini sağlayan zincirlerden kurtulmak için bir
grup olarak örgütlenmek zorundadırlar.
Bugün Dalit gençliğine gereken, kendi aralarında
bilinçli olanların bir dayanışma ilişkisi teşkil etmeleridir. Onlara gereken
(Hinduizm eleştirisinden farklı olarak) tüm Hindistan’a seslenecek bir
ideolojidir. Bu ideoloji tüm o gençleri birbirine bağlamalı, öncelikle
psikolojik olarak onları özgürleştirmeli ve onları kesintisiz bir eylemlilik
süreci içerisine sokabilmelidir.
Bugün Rohith Vemula’nın
doğum günü. Bugün bu yürüyüşün başlangıç noktası olarak iş görmelidir.
Pushkar Raj
30 Ocak 2016
30 Ocak 2016
0 Yorum:
Yorum Gönder