15 Temmuz 2015

,

Pembeye Boyama Politikası


Pembeye Boyama Politikası:
Eşcinsel Evliliği Kararının Filistin’deki Yankıları
ABD Yüksek Mahkemesi’nin kısa süre önce eşcinsel evlilikle ilgili aldığı karar dünya genelinde kutlamalara neden olmuştu. Güçlü ve sesli destek mesajlarından biri Filistinli sanatçı Halid Cerrar’dan geldi. Cerrar, Kalandiye kontrol noktasındaki İsrail tecrit duvarının üzerine büyük bir gökkuşağı çizdi. Sanatçı bu eserini “Spektrumun İçinden” olarak isimlendirdi. Gökkuşağı, ona göre, “özgürlüğün, aşkın ve insanlığın sembolü”ydü ve böyle bir çalışma ortaya koymasının nedeni de “gökkuşağı ile duvarda temsil olunan zulmü yan yana getirmek”ti.[1] Batı Şeria’yı açık hava hapishanesine dönüştüren 700 kilometrelik duvarın üzeri Banksy gibi grafiti sanatçılarının çalışmalarıyla kaplı.
Halid Cerrar yoğun bir destek gördü. Gene de Filistin cemaatinin kimi üyeleri o akşam çalışmasını badanaladılar. Sanatçının dediği kadarıyla, kendisini en fazla medyanın Filistinlileri eşcinselliği horgören insanlar olarak göstermesi rahatsız etmişti. Her ne kadar eşcinsellik, Filistin’de toplumsal bir tabu ise de medyanın Filistinlileri homofobik olarak sunma konusunda gösterdiği atiklik de pembeye boyama [pinkwashing] gayretine ait bir olgu olarak çıkıyor karşımıza. Pembeye boyama, İsrail’in kendisini eşcinseller için, bilhassa Filistin’e kıyasla, güvenli bir sığınak olarak pazarlama çalışmasının adı. Bu olgu, uluslararası düzlemde insanların dikkatini İsrail’in Filistinlilere karşı işlediği suçlarla yüklü insan hakları sicilinden başka yöne çekmek için kullanılıyor.
Badanalamayla ilgili medya tartışmalarında genel bağlama bakma yönündeki gayretin eksikliği hissediliyor. Birçok Filistinli, LGBTİ hareketini Batı emperyalizminin bir sembolü olarak görüyor. Akademisyen Joseph Massad, Arapları Arzulamak isimli kitabında, tarihsel açıdan Arap dünyasında eşcinselliğe yönelik ikircikli bir tavrın sergilendiğini söylüyor. Massad’ın iddiasına göre, Batılı insan hakları örgütleri, Arap dünyasına eşcinsel/heteroseksüel ikiliğini dayatmaya çalıştılar. Oysa Arap dünyası, modern dönemden önce eşcinselliğe bir sorun değil, sapma olarak bakıyordu. Massad, Batı’nın Araplarda bulunan ve eşcinsellere zulmetmeyen cinsel âdetlerle uyumsuz cinsellik etiketleri dayattığını söylüyor. Massad’ın fikirlerine ister katılalım ister katılmayalım, buradaki önemli mesele, LGBTİ hareketinin kimi Filistinlilerce Batı emperyalizmine ait bir sembol olarak görülmesi.
Filistinlere göre Batı emperyalizmi, sahip olduğu her türden alâmeti dâhilinde, nekbeden, yani 1948’de İsrail Devleti’nin kurulması üzerine geleneksel anavatanın ellerinden alınmasından beri tecrübe ettikleri zulümle bağlantılı bir olgu. Kalandiye kontrol noktası, İsrail işgali altında yaşayan Filistinlilerin her gün maruz kaldıkları insan hakları ihlallerini örnekliyor. Bu kontrol noktası, Batı Şerialı Filistinlilerin başkent gördükleri, uluslararası toplumunsa 1967’den beri İsrail’e yasadışı bir biçimde bağlandığını düşündüğü Kudüs’e serbestçe girmesine mani olmak için var. Yaşanan tacizlerin ve saldırıların en önemli yardımcısı ve kışkırtıcısı ise ABD hükümeti. ABD, İsrail’e her yıl milyarlarca dolarlık silâh veriyor ve BM Güvenlik Konseyi’ndeki veto hakkı üzerinden ona politik destek sağlıyor. Misal, Amerika’nın eşcinsel evlilikle ilgili düzenlemeyi kutladığı hafta, Obama Boykot-Tecrit-Yaptırım [BDS] karşıtı ilk kanun tasarısını imzaladı.[2]
Dolayısıyla gökkuşağı resminin bulunduğu yer, kimi Filistinliler için yaraya tuz basmak gibi. Facebook’taki Filistinli dostlarımdan biri Cerrar’ın grafitisinin “utanç verici” olduğunu söylüyor. Bu Batılı sembolün birçok Filistinli için Batı’ya karşı direnişin temsili olan Yasser Arafat’ın resminin yanına konulmasına kızıyor. Kalandiye, Filistinlilerin İsrail işgaline karşı sık sık gösteri yaptıkları bir yer. Birkaç hafta önce üst düzey bir İsrailli subay, çatışmalar esnasında Kalandiye’de Filistinli bir genci katletmişti.[3] Dolayısıyla kimi Filistinliler, bu resmin Batı’nın sebep olduğu insan hakları ihlalleri karşısında Batı’yı tasdikleyen bir çalışma olduğunu düşünüyorlar.
Gökkuşağının badanalanması olayının gerçekleştiği bağlamı anlamak, bu olayı tabii ki meşrulaştırmaz. Bu olay, sonrasında basında cinsel kimliği ile ilgili çıkan spekülasyonlara karşın profil resmine gökkuşağı filtresi koyan, Mısır’ın popüler aktörlerinden Kalid Ebul Naga türünden, bölgede tanık olduğumuz, eşcinsel haklarına yönelik destek faaliyetlerini de örtbas etmez.[4]
Badanalama olayı, ABD’nin sadaka niyetine verdiği ve vermediği insan hakları güvenceleri karşısında Filistinlilerin hissettikleri çifte standarda dikkat çekmesi gereken bir olaydır.
Heidi Morrison
15 Temmuz 2015
Dipnotlar
[1] Khaled Jarrar, "Why I Painted A Rainbow Flag", 2 Temmuz 2015, Electronic Intifada.
[2] Josh Ruebner, "Anti-BDS Provision", 2 Temmuz 2015, Electronic Intifada.
[3] "Senior Israeli Military Officer", 8 Temmuz 2015, Dci-palestine.
[4] "Khaled Abol Naga", 8 Temmuz 2015, Albawabas.

0 Yorum: