Eşcinsel Evliliği Kararının Filistin’deki Yankıları
ABD Yüksek Mahkemesi’nin kısa süre önce eşcinsel
evlilikle ilgili aldığı karar dünya genelinde kutlamalara neden olmuştu. Güçlü
ve sesli destek mesajlarından biri Filistinli sanatçı Halid Cerrar’dan geldi.
Cerrar, Kalandiye kontrol noktasındaki İsrail tecrit duvarının üzerine büyük
bir gökkuşağı çizdi. Sanatçı bu eserini “Spektrumun İçinden” olarak
isimlendirdi. Gökkuşağı, ona göre, “özgürlüğün, aşkın ve insanlığın sembolü”ydü
ve böyle bir çalışma ortaya koymasının nedeni de “gökkuşağı ile duvarda temsil
olunan zulmü yan yana getirmek”ti.[1] Batı Şeria’yı açık hava hapishanesine
dönüştüren 700 kilometrelik duvarın üzeri Banksy gibi grafiti sanatçılarının
çalışmalarıyla kaplı.
Halid Cerrar yoğun bir destek gördü. Gene de
Filistin cemaatinin kimi üyeleri o akşam çalışmasını badanaladılar. Sanatçının
dediği kadarıyla, kendisini en fazla medyanın Filistinlileri eşcinselliği
horgören insanlar olarak göstermesi rahatsız etmişti. Her ne kadar eşcinsellik,
Filistin’de toplumsal bir tabu ise de medyanın Filistinlileri homofobik olarak
sunma konusunda gösterdiği atiklik de pembeye boyama [pinkwashing] gayretine
ait bir olgu olarak çıkıyor karşımıza. Pembeye boyama, İsrail’in kendisini
eşcinseller için, bilhassa Filistin’e kıyasla, güvenli bir sığınak olarak
pazarlama çalışmasının adı. Bu olgu, uluslararası düzlemde insanların dikkatini
İsrail’in Filistinlilere karşı işlediği suçlarla yüklü insan hakları sicilinden
başka yöne çekmek için kullanılıyor.
Badanalamayla ilgili medya tartışmalarında genel
bağlama bakma yönündeki gayretin eksikliği hissediliyor. Birçok Filistinli,
LGBTİ hareketini Batı emperyalizminin bir sembolü olarak görüyor. Akademisyen
Joseph Massad, Arapları Arzulamak isimli
kitabında, tarihsel açıdan Arap dünyasında eşcinselliğe yönelik ikircikli bir
tavrın sergilendiğini söylüyor. Massad’ın iddiasına göre, Batılı insan hakları
örgütleri, Arap dünyasına eşcinsel/heteroseksüel ikiliğini dayatmaya
çalıştılar. Oysa Arap dünyası, modern dönemden önce eşcinselliğe bir sorun
değil, sapma olarak bakıyordu. Massad, Batı’nın Araplarda bulunan ve eşcinsellere
zulmetmeyen cinsel âdetlerle uyumsuz cinsellik etiketleri dayattığını söylüyor.
Massad’ın fikirlerine ister katılalım ister katılmayalım, buradaki önemli
mesele, LGBTİ hareketinin kimi Filistinlilerce Batı emperyalizmine ait bir
sembol olarak görülmesi.
Filistinlere göre Batı emperyalizmi, sahip olduğu
her türden alâmeti dâhilinde, nekbeden, yani 1948’de İsrail Devleti’nin
kurulması üzerine geleneksel anavatanın ellerinden alınmasından beri tecrübe
ettikleri zulümle bağlantılı bir olgu. Kalandiye kontrol noktası, İsrail işgali
altında yaşayan Filistinlilerin her gün maruz kaldıkları insan hakları
ihlallerini örnekliyor. Bu kontrol noktası, Batı Şerialı Filistinlilerin
başkent gördükleri, uluslararası toplumunsa 1967’den beri İsrail’e yasadışı bir
biçimde bağlandığını düşündüğü Kudüs’e serbestçe girmesine mani olmak için var.
Yaşanan tacizlerin ve saldırıların en önemli yardımcısı ve kışkırtıcısı ise ABD
hükümeti. ABD, İsrail’e her yıl milyarlarca dolarlık silâh veriyor ve BM
Güvenlik Konseyi’ndeki veto hakkı üzerinden ona politik destek sağlıyor. Misal,
Amerika’nın eşcinsel evlilikle ilgili düzenlemeyi kutladığı hafta, Obama
Boykot-Tecrit-Yaptırım [BDS] karşıtı ilk kanun tasarısını imzaladı.[2]
Dolayısıyla gökkuşağı resminin bulunduğu yer, kimi
Filistinliler için yaraya tuz basmak gibi. Facebook’taki Filistinli
dostlarımdan biri Cerrar’ın grafitisinin “utanç verici” olduğunu söylüyor. Bu
Batılı sembolün birçok Filistinli için Batı’ya karşı direnişin temsili olan
Yasser Arafat’ın resminin yanına konulmasına kızıyor. Kalandiye,
Filistinlilerin İsrail işgaline karşı sık sık gösteri yaptıkları bir yer.
Birkaç hafta önce üst düzey bir İsrailli subay, çatışmalar esnasında
Kalandiye’de Filistinli bir genci katletmişti.[3] Dolayısıyla kimi
Filistinliler, bu resmin Batı’nın sebep olduğu insan hakları ihlalleri
karşısında Batı’yı tasdikleyen bir çalışma olduğunu düşünüyorlar.
Gökkuşağının badanalanması olayının gerçekleştiği
bağlamı anlamak, bu olayı tabii ki meşrulaştırmaz. Bu olay, sonrasında basında
cinsel kimliği ile ilgili çıkan spekülasyonlara karşın profil resmine gökkuşağı
filtresi koyan, Mısır’ın popüler aktörlerinden Kalid Ebul Naga türünden,
bölgede tanık olduğumuz, eşcinsel haklarına yönelik destek faaliyetlerini de örtbas
etmez.[4]
Badanalama olayı, ABD’nin
sadaka niyetine verdiği ve vermediği insan hakları güvenceleri karşısında
Filistinlilerin hissettikleri çifte standarda dikkat çekmesi gereken bir
olaydır.
Heidi Morrison
15 Temmuz 2015
15 Temmuz 2015
Dipnotlar
[1] Khaled Jarrar, "Why I Painted A Rainbow Flag", 2 Temmuz 2015, Electronic Intifada.
[2] Josh Ruebner, "Anti-BDS Provision", 2 Temmuz 2015, Electronic Intifada.
[3] "Senior Israeli Military Officer", 8 Temmuz 2015, Dci-palestine.
[4] "Khaled Abol Naga", 8 Temmuz 2015, Albawabas.
0 Yorum:
Yorum Gönder